Inredning & recept på cheesecake med After Eight

Min far håller på renoverar sitt lilla hus invändigt. Jag har sytt gardiner och draperier till hela huset här innan jul, vilket tydligen inverkade inspirerande eftersom han nu målar om allt han kan komma på... Igår var vi och köpte verktyg, målfärg och en jättesnygg svart fondtapet med träd till vardagsrummet. Han ska också måla om köksskåpen och byta knoppar och bänkskiva. Vi ska även till Ikea för att komplettera med en del nya möbler. Huset kommer bli ett helt annat. Det är roligt med inredning. Jag kunde lätt lägga ner min socionomkarriär och börja arbeta som någonsorts inredningskonsult istället. Men det krävs toppbetyg till inredningsarkitekt och så vet jag inte om jag är tillräckligt duktig i alla fall sen. Eller om det går att få kunder på bara någon sorts kurser i inredning. Tänk om man bara var en sådan person som vågade satsa...att våga ta risken, det är svårt...

På nyårsafton ska vi till grannarna. Vi är fyra nya hus i vårt område här ute i Finström, Vandö. Här fanns bara skog tidigare. Vi träffas ibland och senast var i höstas då det vankades kräftskiva hemma hos oss. Redan vid det tillfället talades det om nyårsfest hos grannarna. Knytis blir det och vi ska ta med oss efterrätten. Den här gången blir det cheesecake med After Eight. Eftersom det är en av de godaste efterrätter jag ätit lägger jag upp receptet från kokboken Två sytrars söta. Den som inte gillar after eight (alltså mintchoklad) bör dock välja något annat.

Cheesecake med After Eight

ca. 12 digestivekex
75 g smält smör

Fyllning
800 g philadelphiaost
2,5 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
4 ägg
ca. 16 bitar After Eight


Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda digestivekex och smör i matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.

Rör ihop philadelphiaost och socker. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker och salt och vispa till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget, och rör ordentligt.

Häll hälften av fyllningen i pajskalet och grädda i ca. 10 minuter eller tills kakan stelnat något. Lägg försiktigt ut ca. 8 bitar After Eight och fyll på med resten av smeten. Grädda i ytterligare ca. 50 minuter i nedre delen av ugnen. Fyllningen kommer fortfarande att kännas lös när den tas ut men stelnar när den kallnar. Låt kakan svalna något och dekorera sedan med flera After Eight.

Låt kakan kallna helt och lossa den sedan försiktigt ur formen med en kniv. Kakan är godast om den får stå i kylen över natten.


Sist, men inte minst lägger jag upp en bild på min fagra dotter från kvällens bad. Det är farmor som badar.



Kommentarer
Postat av: Grannen

efterrätten låter mums filli babba

2009-12-30 @ 17:21:34
Postat av: Sofie

Tack för receptet på kakan, lagade den till nyår:)

2010-01-01 @ 19:10:21
Postat av: Jonna

Varsågod! Vilken Sofie är du?

2010-01-01 @ 19:36:22
URL: http://himmelapannkaka.blogg.se/
Postat av: Sofie Henriksson

Din kusin Lindas kompis! Hon åt också av den..

2010-01-01 @ 22:48:37
Postat av: Jonna

Ah, okej! :) Hoppas den var god! :)

2010-01-01 @ 23:40:50
URL: http://himmelapannkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0