Galet många gardiner & recept på julgodis till er

Igår var jag till min far och mätte alla hans fönster och så åkte vi till staden och inhandlade gardin- och draperityger. Resten av dagen spenderade jag framför symaskinen hos pappa och jag har väl sällan varit så effektiv, för jag sydde 2 kappor till hallen, 3 kappor till köket, 3 kappor till vardagsrummet och 2 längder till sovrummet. Symaskinen jä_lades inte en enda gång! :) Hem tog jag tyg till 4 stycken dörrdraperier och idag har jag sytt 2 av dem. Min far behövde hotta upp sitt hem lite grann och textiler gör mycket för mysfaktorn. Ska åka och se om jag hittar 10 meter kappa till hans uterum också endera dagen.

Det är flera som har frågat efter recept på godiset jag gjorde med mamma i måndags. Receptet på wienernougat har jag tyvärr inte eftersom den fanns i mammas tidning. Här kommer 2 av recepten:


Citrongodis


ca. 24 stycken

100 g vit blockchoklad
4 msk vispgrädde
1 dl florsocker
2 citron, rivet skal
1 dl kokosflingor

Bryt chokladen i bitar och smält den på mycket svag värme i vattenbad. Arbeta in florsockret lite i taget, citronskal och sist kokosflingorna. Låt massan svalna och klicka den i små formar.


Chokladtryffel

ca. 50-70 stycken

250 g mörk blockchoklad
2 msk kakaopulver
175 g mjukt smör
2 dl florsocker

Rör smör och socker smidigt och blanda ner kakaopulver och smält, avsvalnad choklad. Rör smeten luftig och spritsa sedan ut små toppar på bricka med bakplåtspapper.



Kommentarer
Postat av: Linda E-J

du skrev små formar till citron godiset, hurudana formar menar du? Knäckformar typ??

2009-12-11 @ 21:32:04
Postat av: Jonna

Ja, knäckformar.

2009-12-11 @ 22:30:35
URL: http://himmelapannkaka.blogg.se/
Postat av: Annica

Tack Jonna! Nu blir det att baka...

2009-12-13 @ 00:39:18
URL: http://fameliasson.blogg.se/
Postat av: Marika

Mums, de där citrongrejerna måste jag testa! :-)

2009-12-16 @ 11:21:47
Postat av: Jonna

De är jättemumsiga!

2009-12-17 @ 12:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0