Att somna på kvällarna (nätterna)

Jag är dålig på att lägga mig på kvällarna. Det har jag alltid varit. Jag kan inte somna och har aldrig kunnat. Jag kommer ihåg när jag bara var en liten flicka och låg vaken långt efter att mina föräldrar gått och lagt sig trots att inte de heller var speciellt kvällströtta. Hela skoltiden har jag försovit mig på morgnarna. Det är ett helvete att komma upp i tid till jobbet. Jag tycker inte om morgnarna, ser inte alls det trevliga i morgontidning och frukost i skumt ljus. Nej, jag vill sova.

Jag trodde man var tvungen att stiga upp jättetidigt med en bebis. Hittills har det fungerat bra att stiga upp klockan 12 på...öh, eftermiddagarna! Jag går och lägger mig vid 1-2 på nätterna. Vanligtvis vaknar Ebba och vill ha mat där runtomkring. Jag somnar kanske 3-4. Ibland vill hon ha mat vid 5 och så vid 6.30 ungefär. Så sover vi till 9.30, Ebba äter och vi leker en stund i sängen...och så kramas vi i sängen och Ebba somnar med nosen mot mig och min arm runt sig. 12 stiger vi upp.

Det sägs att man växer ifrån nattsuddandet och förvandlas till en morgonmänniska med åldern. Jag undrar när det ska hända mig?


(Och nej, det hjälper inte att gå och lägga sig tidigare, jag somnar inte ändå. Sömnstörningar kallas det visst.)

Kommentarer
Postat av: Jill med de 3 små grisarna

Skulle kunna va jag som skrivit detta inlägg, har precis samma bekymmer. Då vi hade "bara" 1 barn så steg vi också upp vid 11-12, himla skönt. Dock är d slut med det här nu;) Ändå är jag uppe till 12-1, kan absolut inte sova tidigare, hur gärna jag än vill. Jobbigt tycker jag, eftersom vår minsting vaknar vid 7. Morgonmänniska kommer jag ALDRIG att bli!

2009-11-12 @ 21:27:27
Postat av: Jonna

Ja, alltså de som säger att det inte finns morgontrötthet utan att det bara handlar om inställning vet inte vad de pratar om! Hur länge planerar du att vara mammaledig? Har du nåt jobb att gå tillbaka till?

2009-11-12 @ 22:41:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0