Juletid & julefrid

Jag har börjat fundera på och längta till julen redan, i vanlig ordning. Jag börjar vanligtvis längta till julen i oktober. Pyntet lägger jag inte upp förrän till lillajul, men sedan skulle jag gärna ha det kvar till mars. Det är ljusen jag gillar egentligen, alla ljusstakar, stjärnor och levande ljus. Och doften av gran. Finns det något bättre än att stiga upp på morgonen när det fortfarande är mörkt och tassa in i vardagsrummet där granen lyser, glittret blänker och det luktar gran?

Med ett nytt hus kommer behov av diverse nya ting, så också julpynt. För att det ska bli julefrid och inte en massa stress har jag redan beställt en julstjärna och ett rött hjärta i glas som ska hänga i ett fönster. Jag ska inhandla tyg att sy paneler till vardagsrummet av, en grå duk, röda bordstabletter, flera julstjärnor och ljusstakar och förstås ett sånt där "räkna-ner-ljus". Det är viktiga grejer det här :)

 

Ett sånt har jag beställt.

Igår efter gymmandet på Avancia tog vi en avstickare till Syrrans för att se på julgardiner. Jag vill ha röda gardiner eftersom vi har så mycket vitt hemma. Någonsorts figurer vore kul; änglar, tomtar, granar eller så. Jag hittade bara ett tyg som jag gillade. Vad säger ni om det här tyget? Är det snyggt eller lite...trist?

 

 

Julgardinerna ska hänga som 2 st 60 cm paneler på de vita som redan finns i fönstret.

Vi har en rätt dominerande fondvägg som styr alla färgval.

4.70 m hög är fondväggen!

 

Till en annan sak...en så här fin pepparkaksklänning har jag beställt åt Ebba till julen!

 


Kommentarer
Postat av: Arlene

Helt ärligt skulle jag se framför mig enfärgade genomskinliga mörkröda gardiner i typ fönsterhörnet där i vardagsrummet... Men de med granar på som panelgardiner kanske skulle vara mer du och din stil... Ni har det så fint i ert hem så allt passar! Och er sötis skulle vara ätbar i den där dräkten! ;)

2009-11-04 @ 16:19:03
URL: http://lillalen-theone.blogspot.com
Postat av: Pamela

Hej! Trevligt att du hittade till min blogg. Nu kommer jag att besöka din blogg nu som då också! :) Kram

2009-11-04 @ 18:01:38
Postat av: Jonna

Arlene: mjo, enfärgade röda skulle fungera i alla övriga fall, men jag har redan sådana i matrumsfönstren som ju ligger nära vardagsrummet. tack för tipset dock, flera mottages med tacksamhet! :)

2009-11-04 @ 19:08:18
Postat av: Linda E-J

jag är oxå en sån som längtar efter julen tidigt. I år blir det väl lite sämre med förberedandet av naturliga orsaker =)

Men ska göra så gott jag kan, orkar och hinner...

Ebba kommer bli supersöt i den där dräkten =)

2009-11-05 @ 08:09:47
Postat av: Jonna

Ja, helst ska julen vara så lite stress som möjligt. Vissa år hinner man mer, andra mindre. När man just fått bebis tycker jag det låter rimligt att tillåta sig att hinna mindre :)

2009-11-05 @ 11:58:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0