Dag 16: min första kyss

Jag tror att jag var 16 år gammal. Rätt ofta var jag ute och festade med mina kompisar. Det innebar att vi antingen drack sprit som någon langare hade köpt, eller sådant som var stulet från föräldrarna. De smakade fruktansvärt de där blandningarna, whiskey, konjak, vodka och kanske någon skvätt rom eller vad jag nu hade hittat i barskåpet, ihopblandat i en liten flaska och nerstoppat i min ryggsäck. Det dracks rent. Jag undrar om jag ens visste vad blandvatten var.

Även om jag ofta var med ute och festade, faktum var att jag var en av de som var yngst när jag började, så var jag också en av de mest försiktiga. Jag har aldrig varit den som tappat kontrollen, drack jag vid något tillfälle för mycket så gick jag hem. Delvis handlade det om att jag hade en känsla för var gränsen gick, men också om en oförmåga att slappna av. Jag tyckte alltid att mina kompisar var snygga och sociala. Själv kände jag mig blyg och stel.

Vi höll till på Lilla Holmen, tillsammans med många andra ungdomar. Där myllrade av folk som drack, pratade, kissade i buskarna och hånglade. Flera somrar i rad kom ett gäng lite äldre killar från Sverige på besök till Åland. De tältade på campingen bredvid Lilla Holmen och jag träffade dem tillsammans med mina vänner. Som jag minns det så hade flera av dem flickvänner där hemma, men det hindrade dem inte från att intressera sig för tjejer under semesterresan.

Det här var möjligtvis andra sommaren vi träffade detta gäng. Jag tror att vi hämtade upp dem vid tälten och sedan gick och satte oss på en parkbänk på Lilla Holmen. Som vanligt var det mest mina vänner som pratade. De satt i killarnas famn och hade roligt. Jag var med, men kanske lite vid sidan av. Jag pratade antagligen mest med tjejkompisarna.

Någon vän hånglade med en kille. En annan, Mathias, vände sig mot mig och sade "se inte så stel ut". Jag, som alltid kände mig stel och var arg på mig själv för att jag inte kunde slappna av, blev förbannad och satte mig helt sonika i hans famn och kysste honom. Jag minns att det var blött och varmt och att jag tänkte "är det inte mer än så här". Han kysste mig tillbaka, men tittade sedan på mig och sade "det där trodde jag inte om dig". Jag kände mig irriterad och steg upp ur hans famn. Det blev aldrig mer än så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0