Citron- och blåbärskaka

Jag radade precis upp allehanda varor på köksbänken eftersom jag ska baka till mitt kommande födelsedagsfirande. Innan jag sätter igång ska jag dricka en kopp kaffe och skriva detta blogginlägg. Jag kom på att jag måste tipsa er om den här mjuka kakan som jag bakat förut och vet är riktigt smaskig. Receptet är taget från bakboken "Två systrars söta" som jag också kan tipsa om. Deras bakverk är himmelskt goda.


CITRON- OCH BLÅBÄRSKAKA MED CITRONGLASYR

125 g rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 krm salt
1,5 dl filmjölk
1 tsk rivet citronskal
2 msk färskpressad citron
2-3 dl blåbär

Citronglasyr
3 dl florsocker
1-2 tsk rivet citronskal
2-3 msk färskpressad citron

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund hålform, ca. 2 liter.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning.

Blanda de torra ingredienserna. Varva ner i smeten tillsammans med filmjölken. Tillsätt citronskal och citronsaft och rör ihop till en jämn smet.

Häll hälften av smeten i formen. Strö över hälften av blåbären. Häll på resten av smeten och sedan resterande blåbär.

Grädda kakan mitt i ugnen i ca. 40 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanten och en provsticka är torr. Låt svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på galler och låt svalna.

Rör ihop ingredienserna till glasyren som ska vara tjock men rinnande. Ringla den över kakan.

Lika gott blir det om man byter ut blåbär och citron mot hallon och lime.

Kommentarer
Postat av: Linda E-J

den låter verkligen smarrig. Jag måste nog ta och köpa mig den där kokboken...det mesta du bakar verkar vara från den och allt har ju varit supergott =)

Jag ska laga den där blåbärs cheese cake från leilas kokbok tills på lördag.

2010-03-02 @ 07:27:02
URL: http://www.lellesliv.blogspot.com/
Postat av: Jonna

Det är den bästa bakboken jag har!

2010-03-02 @ 15:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0