Dag 6: min dag

Somnar inte förrän efter klockan fyra. Orkar inte upp till barngruppen i Finströms församlingshem som jag hade tänkt åka till med Ebba. Sover till halv 11 då Ebba vaknar, skönt men också lite ångestfyllt. Byter blöja, klär på, kammar håret, borstar tänder. Klär på mig själv, fixar toalettbestyren. Vaknat så sent att vi lämnar bort frukost och går direkt från välling till lunch. Rutinerat. Ebba äter makens hemlagade piroger och jag äter färdiglagad chili con carne. Tvättar Ebbas händer, hennes mun och städar upp runt barnstolen.

Maken är sjuk och hemma idag. Han tar hand om Ebba och jag städar köket; torkar av luckor, tvättar ur micro och kyl, tvättar upp diskbänken och torkar av bänkskivan, diskar ur kaffebryggaren. Dammsuger köket och hallen med handdammsugaren.

Skriver några pluggorienterade mail och några rader på en grupphemtenta. Irriterar mig lite över att vi är bara två av tre som egentligen deltar i grupparbetandet.

Ger Ebba en banan.

Börjar julpynta. Hänger upp julstjärnor, byter ut alla ljus till röda. Det tar ju en hel evighet att sätta aluminiumfolie runt vartenda ljus för att få dem att hållas stående (varför gör de alltid hålen i ljushållarna för stora?). Dricker en kopp kaffe och äter knäckebröd med ost, ger Ebba en kaka och fortsätter sedan pynta.

Tittar ut genom fönstret och där är ju svärföräldrarna. De skottar snö på vår uppfart. De har skottat sin egen uppfart och sedan satt snöskottaren i bilen för att åka till oss. Jag öppnar dörren och säger "om alla människor vore som ni så skulle världen vara ett mycket bättre ställe". De kommer in och dricker kaffe. Åker hem på nytt. Det tar en stund så är svärfar tillbaka igen, denna gång med ved.

Jag stryker dukar och gardiner och hänger upp gardinerna. Vad mysigt det blev. Men maken har inte städat sin del, golven vill säga, det måste göras så fort han mår bättre.

Middagen är klar. Maken har lagat potatismos med stekt lax och hemlagad remouladsås. Det smakar bra.

Tar tag i pluggandet igen. Läser boken "ledning och förståelse" samtidigt som jag antecknar på datorn. 50 sidor, det får räcka för idag.

Sitter i soffan och myser med Ebba en stund. Frågar maken "har hon ätit?" Det har hon. Sätter på henne pyamas. Myser en stund till. Lägger Ebba för natten.

Tittar på "Bonde söker fru" på tv samtidigt som jag och maken funderar över maten de närmaste dagarna och skriver handlingslista. Säger att jag måste handla före klockan två imorgon, för då börjar seminariet som håller på till fyra.

Ringer svärmor och frågar när vi ska baka pepparkakor som vi har tänkt. Det blir på fredag kväll.

Nu måste jag blogga. Dag 6.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0