Skriva en bok?

Ibland funderar jag på att skriva en bok. Egentligen har det funnits i mitt medvetande sedan årskurs sex, då jag skrev en berättelse som jag fick bra kritik på. Att hitta på en hållbar historia är det som känns allra svårast.

Jag har alltid tänkt att jag ska skriva om någonting som utspelar sig i nutid, en roman som kretsar kring en kvinna i min egen ålder, kanske delvis självupplevd. Igår började jag läsa en kriminalroman; Själakistan av Ann Rosman och då slog det mig - kanske jag borde skriva en deckare?

Jag läste färdigt boken idag och under tiden jag har läst den har jag antecknat. En kriminalroman behöver egentligen inte vara särskilt avancerat upplagd. I själakistan till exempel så vävs en historia om en liten pojke som stängs in i en källare av sin mamma ihop med gamla legender och fakta kring häxprocesserna för länge sedan, tillsammans med flera mord i nutid. Historierna varvas med varandra och upplevs därför mer komplicerade och intressantare än vad de egentligen är, karaktärer presenteras tydligt och levande, både professionellt och privat, miljön beskrivs och en kärlekshistoria ligger och pyr. Kanske skulle det inte vara helt omöjligt att skriva något liknande?

Jag skulle låta historien utspela sig på Åland, kanske kring Kastelholms slott och jag skulle varva sägner med mord och det åländska samhällets säregenhet. Varför inte låta berättelsen lösas av en finsk polis som nyligen flyttat till Åland och får bekymmer med att smälta in i samhället på grund av den främlingsfientlighet som faktiskt finns i vårt samhälle. Jag kunde också beskriva den idyll som Åland består av. Jag har kunskaper som socionom som kan hjälpa mig föra ett resonemang kring en sjuk människas tankar och jag har en pappa som är polis, som kanske delvis kan hjälpa mig med hur en polisutredning går till. Jag tror att det krävs en hel del ytterligare research dock, både kring hur en kriminalroman bör skrivas, historia och polisarbete.

Jag läste att de stora bokförlagen får in 1000 manus per år och publicerar runt 20. Det innebär att det inte går att höfta ihop en bok, om målet är att få den publicerad. Jag vet inte om jag klarar av att skriva på den nivå som krävs. Tid lär det ju ta och en hel del energi som kanske inte ger någon utdelning alls, bara en hög papper i en låda.

Jag vet inte. Vad tror och tycker ni? Borde jag satsa?

Kommentarer
Postat av: kie

Ja det borde du!

Du skriver så bra, när du skrev om dej själv i månadsbloggen så kände jag igen mej själv!

väntar med spänning

2011-01-07 @ 18:13:47
Postat av: R

Jag skulle köpa och läsa iaf :)

2011-01-07 @ 22:26:13
Postat av: Cindy

Shit JO de ska du. Blir redan nyfiken på att läsa den... men får väl då kanske vänta några år ;-)

Kram

2011-01-07 @ 22:48:48
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Susanna

Go for it! :)

2011-01-08 @ 15:01:50
Postat av: Minna

Japp! du ska satsa på det!

Du e ju väldigt bra på att skriva så inga problem att få det publicerat! :)

2011-01-08 @ 18:23:39
Postat av: Pamela

Klart att du ska skriva. Visst det kommer kanske att ta sin lilla tid, men jag tror säkert att du skulle kunna få ihop nåt som folk vill läsa. Testa! Skickar du in och får ett nej så kan du ju i alla fall säga att du försökt! Lycka till!

2011-01-09 @ 19:34:47
Postat av: Ylva

Klart du ska satsa på det!



Jag arbetar min sista dag i morgon och ska sen vara tjänsledig för att försöka färdigställa mina projekt. Åker till Thailand några månader för att hitta inspirationen på annan ort, en varm ort. Sen kommer jag hem till hela den underbara sommaren i Sverige.



Klart du ska göra ett försök... Gör den inte tille neuppenbar och klycheartad roman... gör den underfundig... Lycka till!!!

2011-01-30 @ 23:51:10
URL: http://ylvanylander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0