Hjärnhinneinflammation!

Jag var till läkare idag efter minst en veckas huvudvärk - och jag har hjärnhinneinflammation! Läkaren tog inte något test, men verkade helt säker på sin sak när jag berättat om mina symtom. Tydligen är det en epidemi i Finland.

Det började med lukter som störde mig, samma lukter jag reagerade på som gravid när jag mådde illa. Sedan fick jag dålig matlust och det är inte alls likt mig att inte vilja äta. För en vecka sedan fick jag ont i huvudet, vissa stunder mer och andra stunder mindre. Trött har jag varit, stel i nacken. Natten till igår hade jag så ont i huvudet att jag inte visste om jag skulle spy eller åka till sjukhuset. Igår hade jag feber, inte hög utan bara 37,4 men det efter att jag tagit sammanlagt 4 g Panadol under dagen.

Idag är huvudvärken något bättre än igår, även om det fortfarande rungar. Huvudvärken sitter liksom bara fram, som ett band, varken bakom öronen eller i bakhuvudet.

Läkaren sade att jag måste åka till sjukhus om jag får högre feber, men han trodde att jag inte kommer bli sjukare eftersom jag redan haft ont i huvudet en vecka. Hjärhinneinflammation kan vara väldigt farlig, man kan till och med dö. Det finns två olika sorter och antagligen har jag den mildare, den som beror på ett virus (gissar jag efter att ha läst på Internet). Det står att den mildare sorten kan ge uttalad trötthet i 1-3 månader....jippi! Jag som ska börja studera.

Detta är tydligen också smitttsamt, även om det är ovanligt att någon blir smittad. Hoppas verkligen inte jag har smittat någon!

Bilder på sötnosen!

Ikväll har jag varit till BB och snusat på det nya lilla miraklet! Så söt så! Det är verkligen speciellt med dessa alldeleles nyfödda, som om de vore gjorda för att hållas i famnen.

En ännu namnlös bebbe.

En bebis!!!

JAG HAR BLIVIT FASTER!!! Min lillebror med sambo fick en liten pojke på 2685 gram och 46 cm idag kl. 12.43! GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!! :)

Blommande kort

Helgen bjöd på trevligt 30-års kalas hos en god vän. Det passade på att regna för första gången på en månad, men trots att vi satt ute i ett plasttält tror jag att sällskapet var ovanligt nöjda med vädret. Tältet höll vätan och det mesta av kölden borta och vem har inte den senaste tiden längtat efter att slippa svettas floder?

Jag och födelsedagsbarnet

Jag tillverkade ett kort åt den nyblivna 30-åringen, som jag gav tillsammans med en hög andra gäster. Här är det:

Jag klippte ut delarna för sig; började med vasen och de ljusgula
blommorna, sedan den orange och svarta bakgrunden. Delarna är
limmade och markerade med svart OH-penna. Bandet är knutet,
blommorna sprayade med glimmer mist och limmade och fjärilen
sitter på 3D-kuddar. Det dubbla namnkortet är tillverkat av klippta,
limmade delar och fastsatt med grönt floss. Solen är en öljett och
filtbokstäverna samt siffrorna är självhäftande.

Babbel-bubbel

Grannarna kom över med en flaska champagne igår kväll. De ville pröva sorten som de ska bjuda på vid deras kommande bröllop. Jag hade redan druckit en halv flaska vin, så jag kände mig lätt rund om fötterna. Trevligt var det i varje fall, något otippat och det gav semesterkänsla.

Förutom detta så har vi varit varit barnvakt till familjen E-J:s barn (inte samtidigt som alkoholdrickandet dock). Barnen var hos oss ett par timmar. Tre blöjbarn samtidigt, det skulle vara rätt mycket att hantera, även om några timmars barnvaktande inte är något bekymmer. Men i längden...den ena skriker, den andra kliver den tredje på huvudet och någon ålar sig mot en trappa. Just nu känns det som om ett barn är lagom för mig, även om jag så småningom vill ha flera.

Den ena...

...och de två andra.

Ebba skrattar åt de allra enklaste saker. När jag slår efter kryp med flugsmällan skrattar hon så hon tjuter. Se här:

Tillbaka igen!

Hej igen trogna läsare! Jag är tillbaka, efter 11 dagars resande och 3 dagar hemma. Jag har förstås en massa att berätta för er!

Vi åkte alltså mot Tammarfors måndagen 5 juli, där vi övernattade på Scandic hotell två nätter och gick till äventyrsparken Särkenniemi en dag. Ebba fick tredagarsfebern fredagen innan vi skulle åka och hade 40 graders feber dagen innan vi åkte. Samma sekund vi körde av färjan fick hon de prickar som tillhör febern. Att säga att Ebba var gnällig är ingen överdrift. Den sortens vrål som Ebba hittade under den här resan har hon aldrig tidgare uttryckt. Hon har legat på diverse golv (restauranger, kaféer och butiker), på rygg och vrålat så högt hon förmått. Maten har flugit runt henne, det är bara tur att ingen restauranggäst blivit träffad. Hon skrek på nätterna, vaknade klockan 4 och vägrade somna om och vägrade sova på dagarna. Det innebar att de första dagarna av resan var...hm...nog mera jobbiga än trevliga. Märkligt att Ebba reagerade var det inte, hon var som sagt inte frisk, det var enormt varmt, vi ryckte upp henne hemifrån och så fick hon nya tänder också mitt i allt detta. Efter 6 dagars vrålande vände det plötsligt som tur var, efter den traditionsenliga fotbollsmatcken mellan Rökiö och övriga Vörå. Glada och nöjda Ebba var tillbaka!

Tisdag. Lunch på en restaurang på Särkenniemi. Se Ebbas rynka i
pannan och avvaktande min.

Särkenniemi.

Denna åkte jag, annars gick vi mest omkring och tittade...

...och såg på delfinshow!

En liten djurpark för barnen fanns där.

Fredag. Framme i Vörå och makens föräldrars stuga. Ebba kammar
mammas hår.

Ebba fick smak för jordgubbar...

...hon åt nästan hela denna skål! Ebbas farmor håller i.

Lördag. Den traditionsenliga "langradin", alltså en parad genom Vörå.

Ebbas farfar, farmor och far, samt Ebba.

Barn, en fotbollsklubb, som paraderar förbi och Finlands
kronprinsessan Victoria och prins Daniel.

Så den traditionsenliga fotbollsmatchen mellan Rökiö och Övriga Vörå.
Makens kusinbarn Hannes i bild.

Ser på matchen. Släktingar på bild.

Hannes gillade Ebba och Ebba gillade Hannes.

Söndag. Vilopaus behövdes efter gårdagskvällens utgång med
makens kusiner med män.
Strax efteråt dök släkten Granberg upp...

...för släktträff hos makens föräldrar.

Ebbas småkusiner (?) gillade Ebba och matade henne med smultron.

Och Ebba åt mera jordbubbar....mera och mera!

Jag.

Kubb måste man ju spela en dag som denna. Män mot kvinnor.

Här syns makens föräldrars stuga från utsidan.

Måndag. Picknick och simtur i sötvattensjön Kalapää. Ebba med sin
farfar.

Tisdag. Till makens kusins stuga. Lunch och bad.

Makens kusinbarn.

Onsdag morgon åkte vi och shoppade i Vasatrakten och sedan vidare mot Raumo där vi spenderade en natt på hotell. Torsdagen shoppade vi i Åbo, på shoppingcentret Mylly. På kvällskvisten gick färjan hem till Åland.

Igår, lördag, åkte vi på nya äventyr, till min kusins föräldrars stuga i Eckerö. Båttur, sol och bad på en bergsklack samt middag hann vi med.

Min kusin E med blivande make J.

Ebba åkte båt för första gången. Flytvästen var inte så populär, men
båtfärden gick bra!

Massaker eller mera jordgubbar?

Förutom detta så har jag fått antagningsbesökedet till höstens studier. Jag har sluppit in på de två personalekonomikurserna jag sökte, på 7,5 hp vardera. Till arbetspsykologin på 15 hp ligger jag på 4:e reservplats. Dock är jag antagen till ett par andra kurser, så om jag inte kommer in på arbetspsykologin i andra antagningen 15 augusti så läser jag istället dessa. Heltidsstudier till hösten blir det med säkerhet!!!

Jag behöver en hel del böcker till dessa kurser. Kanske finns det någon där ute som har någon av dessa, att låna eller sälja billigt? Jag är mycket tacksam om du hör av dig i så fall!

Böcker inom företagsekonomi A:
Johansson, U., Johrén, A., Personalekonomi idag., Liber, senaste upplagan

Lundmark, A, Utbildning i arbetslivet. Utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning, Studentlitteratur, 1998

Malmqvist, C., Vinberg, S., Larsson, J., Att styra med hälsa - från statistik till strategi, Metodicum, 2007, ISBN 978-91-633-0183-4

Björklund, M., Paulsson, U., Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera., Lund, studentlitteratur, 2003

Bruzelius, L. H., Skärvad, P-H., Integrerad organisationslära., Studentlitteratur, senaste upplagan

Corvellec, H. Holberg, L, Organisationers vardag - sett underifrån, Liber, 2004

Svenska språknämnden, Svenska skrivregler, Liber AB, senaste upplagan

Åberg, G, Handbok i svenska, Wahlström & Widstrand, 2001

Syster yster och kusinträff

Min snart 13-åriga syster yster är hos oss över helgen och igår var vi till stranden i det vackra vädret. Ebba plaskade i vattenbrynet, men verkade ganska slö. När vi kom hem tyckte jag hon var så varm och mätte febern - 38,8 grader! Plötsligt har hon feber, från ingenstans. Just nu har hon 39,9 graders feber. Med tanke på temperaturen är hon otippat pigg, men rätt snurrig och vinglig, utan aptit och mammig förstås. Stackas liten. Jag tror inte det är solsting, men inte är jag helt säker. Kan det månne vara tredagarsfebern? Vet någon kunnig?

Idag har jag bakat en tårta och umgåtts med de 6 kusiner, som förutom min vanliga familj och syster ätit middag på vår altan. Vi är 16 kusiner på min mormors sida, varav jag är näst äldst. De 8 äldsta har träffats ungefär en gång per år de senaste 12 åren. Det är alltid roligt att träffas och det är viktigt för kontakten, vi ska inte ta den för given.

kusiner!

Vi hade knytis idag och jag lagade efterrätten, en jordgubbstårta. Jag tror att den föll de flesta på läppen, någon sade att den smakade sommar. Recept enligt nedan:

JORDGUBBSTÅRTA PÅ NÖTBOTTEN

Garnering

Jordgubbar, socker

2 dl vispad grädde

Nötbotten: Riv mandelmassan och blanda med socker och ägg. Vispa blandningen till en lätt och luftig smet. Blanda i mjöl och hackade hasselnötter.
Häll smeten i en smord och hasselnötsströad form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter, och grädda i mitten av ugnen på 175 grader cirka 35-45 minuter.
Vaniljkräm: Häll mjölken i en kastrull, dela vaniljstången på längden och lägg i den. Koka upp och ta kastrullen från värmen. Låt vaniljmjölken stå och dra 15 minuter.
Vispa äggulor, socker och maizena luftigt. Ställ kastrullen med vaniljmjölken på spisen och slå i äggsmeten under vispning.
Låt koka upp ordentligt. Ta kastrullen från värmen och vispa i smöret. Sila krämen genom en finmaskig sil och förvara den väl täckt under plastfolie i kylen.

Dekoration: Dela kakan så du får 3 bottnar. Bred hälften av grädden och hälften av vaniljkrämen på ena bottnen. Lägg på den andra bottnen och lägg på resten av grädden och mosade jordgubbar med lite socker. Lägg på den tredje bottnen och bred resterande vaniljkräm ovanpå. Dekorera hela tårtan med halverade jordgubbar.

Jag gjorde kakan med viss modifikation, därför ser inte bilden ut
exakt som receptet.

Imorgon blir det förhoppningsvis stranden med syster igen. Maken stannar nog hemma med Ebba. Packa måste vi göra, eftersom vi reser bort på måndag. Det är inte klokt vad det blir packning när man ska bort 10 dagar med ett barn. Vi ska alltså till Vörå, blir borta mellan 5-15 juli och stannar till i Tammerfors på vägen. Äventyrsparken Särkkenniemi och någon båtutfärd finns med i planerna. Hoppas verkligen Ebba tillfrisknar, för hotellet är betalt och bilplatsen på färjan lär inte gå att boka om...

Nu tar jag sommarlov, vi syns efter den 15 juli! Ha en trevlig sommar allihop!