Dag 11: mina syskon

Min storebror Jim föddes i april 1979, 10 veckor för tidigt, ett smörpaket tung och väldigt sjuk. Jim kunde inte andas på egen hand utan behövde i början hjälp av en respirator. Han sondmatades och eftersom han hade en kanyl i halsen kunde han inte prata. Jim bodde på Åbo sjukhus i flera år och var 6 år gammal när han äntligen fick flytta från sjukhuset på Åland. Kanylen togs bort när Jim var i 12-års åldern och sedan fick han lära sig prata.

Jim är världens snällaste människa. Jag har fått höra att han är som mumin och så är det. Han är som muminpappan - snäll, lugn och klok. Under de senaste åren har han byggt på sitt hus, ett stockhus som han precis flyttat in i. Han har valt att utbilda sig till sjukskötare och vad kan väl passa honom bättre än det. Han om någon har förståelse för de som ligger i sjukhussängarna.

Min yngre bror heter Dan och föddes i februari 1985. Han var en riktig lintott som barn, söt som socker. Han och jag var som hund och katt och slogs för glatta livet. Det var först när vi flyttade till lägenhet och måste dela rum som vi blev vänner. Sedan dess har vi kommit väldigt bra överens och nu för tiden har vi mycket kontakt. Ofta åker jag och min familj till Dan och hans sambo Susanna och äter middag. Susanna är en mästare på matlagning och vi tvekar inte när vi blir bjudna. I juli fick de sitt första barn, en liten Gabriel.

Dan har alltid varit en händig person. Jag kommer ihåg hur han skruvade isär och ihop grejer redan när han var liten. Han utbildade sig till elektriker och har jobbat som det sedan dess. Den senaste tiden har han och Susanna byggt på sitt stora gamla hus. De har slitit ut allt som fanns och totalrenoverat i genuint gammaldags stil. Jag är imponerad av den känsla de har för detaljer, både gällande design och utförande.

Min yngre syster heter Therese och föddes i augusti 1997. Hon har en annan pappa än vad jag har. När Tessan var liten var hon den allra sötaste lilla bebis ni kan tänka er.  Tessan är lugn och ganska försiktig. På senare tid har jag börjat märka en del tonårstendenser, vilket inte är så oväntat med tanke på att hon går i sjuan. Tessan har en enorm talang för att teckna. Jag vet ingen annan som tecknar som hon gör.



En bild som Tessan har tecknat, snodd från hennes blogg.



Kommentarer
Postat av: Susanna

Mästare på matlagning,ja tackar jag:)syns på söndag!

2010-11-29 @ 20:51:18
Postat av: Jonna

Susanna: ja, denna gång får vi smaka någon annans mästerverk :)

2010-11-29 @ 20:57:10
URL: http://himmelapannkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0