Tranor betyder...?

Tidigare i somras höll jag på krocka med en trana när jag kom körandes på Vandövägen. Det var högt gräs vid sidan av vägen och tranan steg ut på vägen, först med sitt ena långa ben och sedan det andra. Jag väjde hastigt över till andra sidan, lyckades bara precis undvika en krock. Mycket märkligt kändes det, närmast som att vara med i en disneyfilm, för den liknade nästan en flamingo. Det var vad jag tänkte när den klev ut på vägen; "satan, en flamingo!".

I veckan stod det en trana på vår gård och i fredags morse stod där hela tre stycken! De var inte långt från mig, utspridda över bakgården och de skrek åt varandra. Ett annorlunda skrik, liksom hest, det har jag aldrig hört förut. Jag undrar vad det betyder när man har tre tranor på sin gård, av någon anledning känns det som om det är djur som kommer med betydelse.


Tranan på vår bakgård. Den flyttade inte ens på sig trots att jag gick
ut på altanen och fotograferade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0