Recept på bröd, Ebba med tygklossarna & grattis

Ikväll har jag bakat bröd och det blev riktigt gott. Jag gjorde misstaget att lägga i kylskåpskall fetaost och oliver, så degen jäste inte riktigt som den skulle. Kanhända blir brödet torrt när det svalnat därför, men i övrigt smakade och framför allt doftade det ljuvligt.

Grekiskt bröd med oliver och fetaost
1 bröd



8 dl halvgrovt vetemjöl plus extra att pudra med
1 tsk salt
1,5 tsk extrafint strösocker
1 tsk torrjäst
2,5 dl fingervarm mjölk
1 1/4 dl urkärnade svarta oliver, hackade
55 g fetaost, smulad
2 msk olivolja plus extra att pensla med
1 tsk färsk timjan
0,5 tsk torkad oregano

1. Blanda mjöl och salt i en skål och rör ner socker och jäst. Tillsätt den fingervarma mjölken. Rör ordentligt med en träsked tills degen börjar samlas och knåda den sedan för hand tills den släpper skålens kanter. Stjälp upp den på en lätt mjölad arbetsbänk och arbeta in rumsvarma oliver och fetaost. Knåda den sedan rejält i ytterligare 5 minuter eller tills degen är slät och elastisk.

2. Pensla en skål med olja. Forma degen till en boll, lägg den i skålen och dra en plastpåse över skålen. Låt degen jäsa i 1 timme eller tills den blivit dubbelt så stor.

3. Pensla en rund kakform med olja. Stjälp upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Forma degen till en 20 cm stor rund limpa och lägg den i formen. Dra en plastpåse över formen. Låt degen jäsa i 45 minuter.

4. Sätt ugnen på 200C. Pensla brödets ovansida med olivolja och trö örter över det. Grädda i 35-40 minuter eller tills det är guldbrunt. 


Jag har förstås hunnit busa med Ebba idag också. Det är ju viktiga grejer det. Hon har börjat med ett nytt "inandnings"-ljud när någonting är roligt och till den kategorin räknas att slå ner tygklossar som jag staplar.




Jag vill också passa på att säga grattis till Sofie och Peter som fått en ny liten Vilma. Deras son Victor dog 1 år och 7 månader gammal i cancer (neuroblastom) 14 april 2009 och jag följer Sofies varma och sorgsna blogg. Äntligen har familjen fått lite ljus i livet igen. Jag önskar dem all lycka med nya bebisen! Länk till bloggen är: http://denstarkastestjarnan.blogg.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0