Syster yster och kusinträff

Min snart 13-åriga syster yster är hos oss över helgen och igår var vi till stranden i det vackra vädret. Ebba plaskade i vattenbrynet, men verkade ganska slö. När vi kom hem tyckte jag hon var så varm och mätte febern - 38,8 grader! Plötsligt har hon feber, från ingenstans. Just nu har hon 39,9 graders feber. Med tanke på temperaturen är hon otippat pigg, men rätt snurrig och vinglig, utan aptit och mammig förstås. Stackas liten. Jag tror inte det är solsting, men inte är jag helt säker. Kan det månne vara tredagarsfebern? Vet någon kunnig?

Idag har jag bakat en tårta och umgåtts med de 6 kusiner, som förutom min vanliga familj och syster ätit middag på vår altan. Vi är 16 kusiner på min mormors sida, varav jag är näst äldst. De 8 äldsta har träffats ungefär en gång per år de senaste 12 åren. Det är alltid roligt att träffas och det är viktigt för kontakten, vi ska inte ta den för given.


kusiner!



Vi hade knytis idag och jag lagade efterrätten, en jordgubbstårta. Jag tror att den föll de flesta på läppen, någon sade att den smakade sommar. Recept enligt nedan:

JORDGUBBSTÅRTA PÅ NÖTBOTTEN

Ingredienser

300 g mandelmassa

1,5 dl strösocker

4 st ägg

1,5 dl vetemjöl

90 g finhackade hasselnötter

Smör

Finhackade hasselnötter

 

Vaniljkräm

5 dl mjölk

1 st vaniljstång

6 st äggulor

1,25 dl strösocker

2.5 msk maizena

30 g smör

 

Garnering

Jordgubbar, socker

2 dl vispad grädde

 

Nötbotten: Riv mandelmassan och blanda med socker och ägg. Vispa blandningen till en lätt och luftig smet. Blanda i mjöl och hackade hasselnötter.
Häll smeten i en smord och hasselnötsströad form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter, och grädda i mitten av ugnen på 175 grader cirka 35-45 minuter.
Vaniljkräm: Häll mjölken i en kastrull, dela vaniljstången på längden och lägg i den. Koka upp och ta kastrullen från värmen. Låt vaniljmjölken stå och dra 15 minuter.
Vispa äggulor, socker och maizena luftigt. Ställ kastrullen med vaniljmjölken på spisen och slå i äggsmeten under vispning.
Låt koka upp ordentligt. Ta kastrullen från värmen och vispa i smöret. Sila krämen genom en finmaskig sil och förvara den väl täckt under plastfolie i kylen.

Dekoration: Dela kakan så du får 3 bottnar. Bred hälften av grädden och hälften av vaniljkrämen på ena bottnen. Lägg på den andra bottnen och lägg på resten av grädden och mosade jordgubbar med lite socker. Lägg på den tredje bottnen och bred resterande vaniljkräm ovanpå. Dekorera hela tårtan med halverade jordgubbar.

 


Jag gjorde kakan med viss modifikation, därför ser inte bilden ut
exakt som receptet.


Imorgon blir det förhoppningsvis stranden med syster igen. Maken stannar nog hemma med Ebba. Packa måste vi göra, eftersom vi reser bort på måndag. Det är inte klokt vad det blir packning när man ska bort 10 dagar med ett barn. Vi ska alltså till Vörå, blir borta mellan 5-15 juli och stannar till i Tammerfors på vägen. Äventyrsparken Särkkenniemi och någon båtutfärd finns med i planerna. Hoppas verkligen Ebba tillfrisknar, för hotellet är betalt och bilplatsen på färjan lär inte gå att boka om...

Nu tar jag sommarlov, vi syns efter den 15 juli! Ha en trevlig sommar allihop!

KRAM!

Kommentarer
Postat av: Minna

Ha det riktigt bra i Finlandet! Vi ses i augusti! :) Kram

2010-07-04 @ 22:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0