Tillbaka igen!

Hej igen trogna läsare! Jag är tillbaka, efter 11 dagars resande och 3 dagar hemma. Jag har förstås en massa att berätta för er!

Vi åkte alltså mot Tammarfors måndagen 5 juli, där vi övernattade på Scandic hotell två nätter och gick till äventyrsparken Särkenniemi en dag. Ebba fick tredagarsfebern fredagen innan vi skulle åka och hade 40 graders feber dagen innan vi åkte. Samma sekund vi körde av färjan fick hon de prickar som tillhör febern. Att säga att Ebba var gnällig är ingen överdrift. Den sortens vrål som Ebba hittade under den här resan har hon aldrig tidgare uttryckt. Hon har legat på diverse golv (restauranger, kaféer och butiker), på rygg och vrålat så högt hon förmått. Maten har flugit runt henne, det är bara tur att ingen restauranggäst blivit träffad. Hon skrek på nätterna, vaknade klockan 4 och vägrade somna om och vägrade sova på dagarna. Det innebar att de första dagarna av resan var...hm...nog mera jobbiga än trevliga. Märkligt att Ebba reagerade var det inte, hon var som sagt inte frisk, det var enormt varmt, vi ryckte upp henne hemifrån och så fick hon nya tänder också mitt i allt detta. Efter 6 dagars vrålande vände det plötsligt som tur var, efter den traditionsenliga fotbollsmatcken mellan Rökiö och övriga Vörå. Glada och nöjda Ebba var tillbaka!


Tisdag. Lunch på en restaurang på Särkenniemi. Se Ebbas rynka i
pannan och avvaktande min.



Särkenniemi.


Denna åkte jag, annars gick vi mest omkring och tittade...


...och såg på delfinshow!


En liten djurpark för barnen fanns där.


Fredag. Framme i Vörå och makens föräldrars stuga. Ebba kammar
mammas hår.



Ebba fick smak för jordgubbar...


...hon åt nästan hela denna skål! Ebbas farmor håller i.


Lördag. Den traditionsenliga "langradin", alltså en parad genom Vörå.


Ebbas farfar, farmor och far, samt Ebba.


Barn, en fotbollsklubb, som paraderar förbi och Finlands
kronprinsessan Victoria och prins Daniel.



Så den traditionsenliga fotbollsmatchen mellan Rökiö och Övriga Vörå.
Makens kusinbarn Hannes i bild.



Ser på matchen. Släktingar på bild.


Hannes gillade Ebba och Ebba gillade Hannes.


Söndag. Vilopaus behövdes efter gårdagskvällens utgång med
makens kusiner med män.
Strax efteråt dök släkten Granberg upp...


...för släktträff hos makens föräldrar.




Ebbas småkusiner (?) gillade Ebba och matade henne med smultron.


Och Ebba åt mera jordbubbar....mera och mera!


Jag.


Kubb måste man ju spela en dag som denna. Män mot kvinnor.


Här syns makens föräldrars stuga från utsidan.


Måndag. Picknick och simtur i sötvattensjön Kalapää. Ebba med sin
farfar.


Tisdag. Till makens kusins stuga. Lunch och bad.


Makens kusinbarn.

Onsdag morgon åkte vi och shoppade i Vasatrakten och sedan vidare mot Raumo där vi spenderade en natt på hotell. Torsdagen shoppade vi i Åbo, på shoppingcentret Mylly. På kvällskvisten gick färjan hem till Åland.

Igår, lördag, åkte vi på nya äventyr, till min kusins föräldrars stuga i Eckerö. Båttur, sol och bad på en bergsklack samt middag hann vi med.

Min kusin E med blivande make J.


Ebba åkte båt för första gången. Flytvästen var inte så populär, men
båtfärden gick bra!







Massaker eller mera jordgubbar?


Förutom detta så har jag fått antagningsbesökedet till höstens studier. Jag har sluppit in på de två personalekonomikurserna jag sökte, på 7,5 hp vardera. Till arbetspsykologin på 15 hp ligger jag på 4:e reservplats. Dock är jag antagen till ett par andra kurser, så om jag inte kommer in på arbetspsykologin i andra antagningen 15 augusti så läser jag istället dessa. Heltidsstudier till hösten blir det med säkerhet!!!

Jag behöver en hel del böcker till dessa kurser. Kanske finns det någon där ute som har någon av dessa, att låna eller sälja billigt? Jag är mycket tacksam om du hör av dig i så fall!

Böcker inom företagsekonomi A:
Johansson, U., Johrén, A., Personalekonomi idag., Liber, senaste upplagan

Lundmark, A, Utbildning i arbetslivet. Utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning, Studentlitteratur, 1998

Malmqvist, C., Vinberg, S., Larsson, J., Att styra med hälsa - från statistik till strategi, Metodicum, 2007, ISBN 978-91-633-0183-4

Björklund, M., Paulsson, U., Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera., Lund, studentlitteratur, 2003

Bruzelius, L. H., Skärvad, P-H., Integrerad organisationslära., Studentlitteratur, senaste upplagan

Corvellec, H. Holberg, L, Organisationers vardag - sett underifrån, Liber, 2004

Svenska språknämnden, Svenska skrivregler, Liber AB, senaste upplagan

Åberg, G, Handbok i svenska, Wahlström & Widstrand, 2001


Kommentarer
Postat av: Linda

jisses vilket långt inlägg =) ni hann med mycket på semestern. Vilka fina bilder på dig!

2010-07-18 @ 20:23:21
URL: http://lellesliv.blogspot.com/
Postat av: Kajsa

Oj så härliga bilder, vad skönt ni verkar ha haft det! Nästan så att jag får Vörå- abstinens (men bara nästan :)) Tror att jag skymtade min favorit-dagistant där också på en bild!

2010-07-27 @ 09:51:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0