Vet ni vad??!

Bloggtorka, I know! Jag är ledsen! Här har varit fullt upp eller egentligen mer än fullt upp. Det är illa när jag inte ens hinner blogga, haha! Vad jag har pysslat med är....

*trumvirvel*

...sökt till studier!!! Bara jag slipper in så ska jag börja studera på heltid till hösten! Jag är ju socionom sedan tidigare, men nu ska jag läsa fristående distanskurser via olika universitet i Sverige i sammanlagt 1,5 år för att sedan kunna konkurrera med de som har läst personal- och arbetslivsprogram. Jag vill jobba som personalchef. Jag har mailat med diverse personalchefer på Åland och studievägledare inom PA-program i Sverige och det kan vara svårt att få jobb som personalchef på en gång efter utbildningen, jag kanske kan börja till exempel som personalassistent. Mitt mål är att helt enkelt att få ett arbete som jag trivs bättre med än socionomjobbet (som är tungt, lågavlönat och nedvärderat), där jag får åtminstone samma lön som nu och dit jag kan ta mig genom rimlig mängd distansstudier.

Det jobb jag har haft senast trivdes jag riktigt bra med dock, men det är inte vad jag vill göra i längden (jobbet är heller inte ordinarie) och alternativen inom min bransch är jag inte intresserad av. Hade jag fått stanna på BUP där jag jobbade tidigare hade jag antagligen vidareutbildat mig till terapeut, men nu är inte läget sådant. Med dessa kurser inom PA breddar jag både min tidigare utbildning och skapar dessutom möjlighet att få jobb inom andra branscher.

Det känns så bra!!!

Vad jag ska läsa är följande:
- arbetsrätt 15 hp (som jag ska läsa via Åbo bara det går)
- personalekonomi 15 hp
- arbets- och organisationpsykologi 37,5 hp
- ledarskap 22,5 hp

I höst blir det 15 hp personalekonomi och 15 hp arbetspsykologi vid Mittuniversitetet, bara jag kommer in. Jag tror att det kan vara många sökanden till psykologin, men jag har andra kurser som alternativ, så nog ska jag få till lämpliga heltidsstudier tror jag.

Ebba blir hemma med mig under studierna. Maken min har lovat ta huvudansvaret för henne några kvällar i veckan så jag kan studera och så hoppas jag på att svärmor ställer upp som barnvakt ett par dagar varannan vecka (hon har varit redo att göra det om jag jobbat också, så jag tror knappast det ska vara något problem). Det ska nog gå bra det här! (Maken menar förresten att han ska jobba halvtid sedan när jag blir rik, men jag tror ju kanske att det är onödigt orealistiskt positivt, haha!).



Kommentarer
Postat av: Jessica Selander

Jag läste två år vid Mittuniversitetet i Härnösand, och stormtrivdes! Hör av dig om du vill ha tips och råd om staden. Kram

2010-03-17 @ 18:33:23
Postat av: Jonna

Jessica: tack för erbjudandet! Jag ska läsa på distans, om jag kommer in på de kurser jag önskar till hösten behöver jag inte åka till skolan en enda gång! Vet du om Mittuniversitetet i allmänhet har bra standard på sina utbildningar och bra rykte? Brukar det vara svårt att komma in på deras utbildningar? Vad läste du för någonting?

2010-03-17 @ 19:07:12
Postat av: mamma

Ja, det låter vettigt med studier. Och orkar du inte med 100% så kan du studera lite mindre, kanske på lite längre tid i stället. Men det gäller att ha självdisciplin, och du måste vara beredd på att resa lite, för jag tror att de flesta kurser kräver närstudiedagar, trots att det heter distans. Så brukar det vara i alla fall... Men det ordnar sig säkert! Det är ju roligt att komma bort lite också! Och träffa andra.

Lycka till!! Kram!

2010-03-17 @ 19:38:38
Postat av: Sivanja

Nej men vad skoj. Det låter spännande! Du får ha en massa lycka till! :-)

2010-03-17 @ 23:12:48
Postat av: Jonna

Mamma: de kurser jag har sökt till hösten kräver ingen närvaro på orten alls, men det var inte helt lätt att hitta sådana kurser.

2010-03-18 @ 08:03:10
Postat av: hannab

jag läser Företagsekonomi GR (A), Personal och ekonomi, 7,5 hp på mittuniversitetet just nu. 3inlämningsuppgifter och en salstenta,ingen närvaro på orten krävs!dock kostar tentan en slant när man skriver på annan ort, denna slant varierar. Är ju som som tidigare nämnt inne på samma linje som dig och ha oxå sökt flera distanskurser,men ej heltid. Nu när tilde varit så liten ha 7,5hp varit helt perfekt,vill ju hinna med thea oxå!



Vi får kämpa på!

Lycka till

2010-03-18 @ 13:34:50
Postat av: Jessica S

Jag har läst lärarprogrammet. Läste de två första åren vid Uppsala Universitet men bytte sen till distans från Härnösand, två år. Jag var upp ca 4-5ggr per termin. Mittuniversitet har jag bara positivt att säga om, det är ett STORT universitet eftersom de har campus i Hsand, Sundsvall och Östersund. Ett gott rykte har universitetet, iaf lärarutbildningen är väldigt modern. Svårt att komma in,ja det beror väl på vilken kurs du ska söka antar jag.. Svårt att säga. Hör av dig om du vill veta ngt mer!

2010-03-18 @ 15:45:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0