Bonanzatårta, kort och dop

Igår fyllde jag hela 28 år. Det firades som det bör med kalas tillsammans med nära och kära. Det är en av de bästa sakerna med att vara mammaledig - jag är så pigg att jag orkar kalasa. Det var en mycket trevlig kväll och jag fick många presenter, bland annat en pappersskärare som jag önskat mig med utropstecken. Den kommer väl till pass när jag ska göra kort och behöver få till raka kanter. Jag bjöd förstås på tårta och projektör som jag är gav jag mig på att laga hemmagjorda rosor och blad av mandelmassa. Små rosor gick bra att göra, men de stora fick jag ta sönder igen, till dem hade behövts ätbart lim.


Bonanzatårta med rosor och blad av mandelmassa. Mandelmassan är
färgad med karamellfärg
. Jag använde färdiga former till bladen och
rosorna. De utstansade blomformerna vek jag sedan upp, tre på
varandra runt en kula av mandelmassa och formade till en blomma.


Både mor och jag brukar laga just den här tårtan. Ibland tänker jag att det blir lite trist att nästan alltid ha samma tårta, men det är så enkelt att ingen annan tårta slår just denna. Den är gjord på en vanlig tårtbotten och förutom det ser receptet ut som följer:

BONANZATÅRTA

Dela tårtbotten i tre delar.

Lager 1: 1 påse chokladpudding och vispgrädde
Lager 2: en banan med lite mjölk och socker samt vispgrädde
Ovanpå: ett kavlat lock av mandelmassa och kakao. Om man vill kan man lägga en halv delad banan ovanpå och spritsa med grädde runt
Runt: spritsad vispgrädde (totalt går det åt minst 6 dl vispgrädde)


Idag har vi varit på dop. Lilla Emil heter nu Emil på riktigt. Dopet hölls i hemmet och efter en uppfriskande utestund i det vackra vädret bjöds vi på lyxiga mackor på kvällskvisten. Förutom en bok om Emil i Lönneberga gav jag ett scrappat kort i doppresent.


Formen till klänningen har jag hittat på Internet, klippt ut i vanligt
skrivarpapper, överfört till detta dubbelsidiga mönsterpapper och
sedan klippt med sax. Kanterna är chalkade med chestnut roan.
Bandet runt handlederna är knutet av vitt brodergarn. Jag har limmat
två olika sorters spets, knutit och sytt rosetten med band och fäst det
lilla smycket med vit sytråd. Rosorna har jag sprayat med Glimmer
Mist, dekorerat med silverglitterlim och limmat fast tillsammans med
bladen. Det var inte meningen att textlappen skulle sticka ut nedanför
fållen längst ner...


Insidan har jag chalkat med chestnut roan och texten har jag skrivit
ut med skrivare och limmat fast.



En bild på Ebba i sin fina klänning, från dopet idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0