Dag 9: min tro

När det gäller världsliga frågor tror jag vanligtvis allt möjligt. Kring svårare ämnen är jag sällan den som säger "det blir nog bra". Jag har svårt att tro på saker som det inte finns bevis för. Jag brukar säga "jag tror ingenting, för jag vet inte tillräckligt om det, men jag hoppas". Resultat av vetenskapliga undersökningar baserade på stort urval, kan vara vägledande när jag vill välja vad jag ska tro på, men även om det finns en viss sannolikhet så är det omöjligt att veta i vilken kategori det specifika kommer att landa.

Jag tror inte att det är möjligt att bota cancer genom att tänka rätt. Jag tror att det finns vissa saker vi inte kan påverka med vår vilja. Jag tror dock att inställningen påverkar det generella måendet, också under den tid då du är sjuk. Kanske behöver  du tro på att du kommer bli frisk, för att orka med belastningen, men jag tror inte att du egentligen kan göra mer än att hoppas och försöka leva gott så länge du lever. Måhända finns det dock större risk för att du dör om du ger upp.

Jag tror att det viktigaste vi har är varandra. Att vi behöver ta hand om och uppskatta varandra, för att det är det enda av värde vi har när det kommer till kritan.

När det gäller den kristna tron så tänker jag att det dokument som ska leda oss, bibeln, har skrivits om av för många människohänder för att ha någon tillförlitlighet. Om det nu överhuvudtaget finns något riktigt i dessa samlade historier från början. Jag tror att inget av de alternativ vi har för vår tro, vare sig gällande Gud eller hur jorden skapades, är överensstämmande med sanningen. Jag tror att det finns alternativ som vi inte ens beaktar. Kanske har vi människor inte kapaciteten att med våra outvecklade hjärnor se hur det egentligen ligger till.

Jag hoppas att döden för med sig något annat än fuktig jord och maskar. Jag hoppas att det finns en fortsättning och att det där någonstans finns en frihet. Frihet från de jordsliga bojorna, som sjukdom och smärta, ångest och sorg. Om det finns en himmel och ett helvete så hoppas jag att Sankte Pär öppnar grinden när jag kommer.

Jag tror att du är lyckligare ju naivare du är. Om du tror på Gud och att allt kommer att bli bra, på himlen och ett evigt liv tillsammans med dina nära och kära, så upplever du trygghet och mår bra. Men det betyder inte att det du tror på är sanningen, utan det kanske bara är vad du behöver tro för att orka gå vidare utan att gå sönder av rädsla.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0